Jak przygotować się do przyjęcia turystów z rynku japońskiego?

Japonia – podstawowe dane

- powierzchnia kraju – 377,9 tys. km² (Niemcy – 357,1 tys. km²; Polska – 312,7 tys. km²),
- 3/4 powierzchni Japonii stanowią góry, gdzie mieszka 20% populacji,
- 60% powierzchni kraju zajmuje wyspa Honsiu, gdzie mieszka 80% populacji,
- gęstość zaludnienia – 343 mieszk./km² (woj. śląskie – 375 mieszk./km²).

Populacja i struktura wiekowa

- populacja w 2011 r. – 127,8 mln mieszkańców,
- populacja w 2030 r. (prognoza) – 116,6 mln mieszkańców,
- populacja w 2050 r. (prognoza) – 97,1 mln mieszkańców,
- oczekiwana długość życia w 2011 r.: mężczyźni – 79,4 lat, kobiety – 85,9 lat.

Typologia wyjazdów

- wyjazdy rodzinne – przynajmniej 25%,
- wycieczki szkolne – wymiana homestay z Japonią,
- wyjazdy językowe,
- wycieczki z okazji ukończenia studiów,
- podróż poślubna,
- zagraniczne śluby,
- wyjazdy wewnątrzzakładowe – 12%,
- wycieczki seniorów – przynajmniej 16%, głównie do Europy.
- wyjazdy rodzinne stanowią 25% wszystkich podróży wśród Japończyków,
- wycieczki szkolne typu wymiana homestay z Japonią,
- wyjazdy językowe,
- wycieczki z okazji ukończenia studiów,
- podróż poślubna,
- wyjazdy wewnątrzzakładowe stanowią 12% wszystkich podróży,
- wycieczki seniorów głównie do Europy stanowią przynajmniej 16%

Idealne miejsce zagranicznych podróży powinno zawierać kompilację poniższych elementów:

- zwiedzanie miasta (zabytki, słynne miejsca. Koniecznie trzeba zaplanować czas na fotografowanie),
- zakupy (Japończycy kupują towary luksusowe oraz pamiątki. Konieczność uwzględnienia w harmonogramie czasu wolnego na zakupy).
- jedzenie (preferowane małe porcje wielu dań, ciepłe posiłki),
- wycieczka z przewodnikiem (przewodnik jest najważniejszą osobą w grupie, powinien się wyróżniać poprzez strój),
- zwiedzanie malowniczych miejsc (Japończycy gustują również w krajobrazach naturalnych).

Meibutsu – słynne produkty z różnych dziedzin(regionalne potrawy, rzemiosło, rękodzieło, słynne przedmioty/miejsca),
Senbetsu / Miyage – podarunki/prezenty wręczane przed i po spotkaniu. Prezenty powinno się otworzyć po spotkaniu chyba, że wręczający nalega aby otworzyć go od razu.
Kinen – pamiątki – dowód odbycia podróży (np. zdjęcie).

O czym warto pamiętać podczas spotkania z Japończykami

Japończycy posiadają wysoką awersję do ryzyka, warto w rozmowie używać sformułowań nawiązujących i wytwarzających poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Należy pamiętać, że obietnica złożona Japończykowi lub umówienie się na spotkanie zostanie potraktowane poważnie i dosłownie. W związku z tym trzeba poważnie rozważyć czy będziemy w stanie dotrzymać obietnicy lub dotrzeć na umówione spotkanie.

Nie wypada przerywać rozmówcy. Należy nauczyć się cierpliwie słuchać i umożliwić dokończenie wątku osobie przemawiającej.

Japończycy są wrażliwi na intensywne zapachy, w związku z tym powinno się unikać mocnych perfum lub wręcz całkowicie z nich zrezygnować.

Należy również dołożyć szczególnej staranności w doborze ubioru:

  • Kobiety powinny nosić minimalną ilość biżuterii jak również unikać butów na wysokim obcasie (kobieta nie powinna być wyższa od mężczyzny).
  • Mężczyźni powinni nosić ciemne jednolite garnitury, jednak należy unikać połączenia czarnego garnituru z białą koszulą i jednolitym czarnym krawatem – strój zarezerwowany na pogrzeby.

Japończycy kluczowe decyzje podejmują zazwyczaj przed albo po spotkaniu, rzadko w trakcie.